Friday, August 17, 2012

Selamat Hari Raya

Tinggal satu hari lagi menjelang Syawal.Hari raya ialah kemenangan umat Islam melawan nafsu.Walau dalam apa  juga keadaan hari raya tetap disambut.Bagiku hari raya banyak mengimbau kisah-kisah lama.Kerana zaman kanak-kanak hari raya terasa begitu meriah.Bila dah meningkat dewasa ni macam dah kurang sikit.Tetapi seronok juga melihat gelagat anak yang baru belajar berpuasa.Rasa penat juga tiap-tiap minggu pergi ke mall.Ada jer barang yang nak dibeli untuk anak2 gembira.

Mengimbau kenangan lama hari raya aku mesti terkenangkan arwah emak.Pada bulan ramadhan biasanya aku akan membantu emak membuat kuih memandangkan kakak-kakaku semua sudah berumahangga dan duduk berjauhan, akulah yang biasanya menolong.Bahan-bahan arwah emak akan sediakan dan aku tolong buat dan goreng.Kuih baulu, rempeyek,kuih goyang, maruku,batang buruk,kuih buah kana dan dodol.Aku pernah tolong sediakan.Kadang-kadang kakak aku order jadi kena buat lebih.nanti dapat ang paulah.tapi lepas aku masuk U, kemudian kerja dan mendirikan rumahtangga aku dah tak dapat nak menolong.tetapi biasanya bila aku nak balik semula ke U, arwah mak akan bawakan kuih buat bekalan.Kini semuanya tinggal memori.Hanya doa ku panjatkan  moga rohnya ditempatkan dalam kalangan orang2 yang beriman.

Kenangan raya masa kecil2 di kampung memang seronok.Biasalah budak lelaki kalau tak main meriam buluh tak sah.Tambahan pulak masa tu ada filem perang macam Combat dan Ba ba Black Sheep.Kira expert jugalah buat meriam buluh ni.Alamdulillah tak pernah tercedera pun.Lepas habis raya, meriam tadi simpan dalam parit, next year boleh pakai lagi.

Sekarang dah berumahtangga lain pulak tanggungjawabnya.Kena siapkan pakaian anak2 dan hiaskan rumah sikit.Hiasan kat rumah untuk raya ni aku dan isteri buat simple jer.Maklumlah aku baru jer dapat tukar balik ke BP awal Ramadhan.Jadi persiapan tu buat yang termampu dulu.Kalau ikutkan memang banyak yang nak dibuat.Mungkin raya tahun depan kot.Inshallah ada rezeki lebih.

Persiapan raya simple je.,

No comments:

Post a Comment