Tuesday, March 6, 2012

MUSAFIR...

Masjid al-Muhaimin Kampung Gajah Kluang

Dekat 10 tahun aku dok ulang alik Mersing-Batu Pahat tak pernah singgah solat masjid ni. Masjid ni dalam kawasan penjara..kot2 nanti banduan terlepas..tak ke naya.Baru-baru ni balik berkursus di Batu Pahat dan ontw balik Mersing aku singgah masjid ni.Mula-mula risau juga takut pak guard x bagi masuk.Aku pakai redah je...ternyata sangkaan aku meleset. Bila aku minta izin nak masuk...seorang anggota lengkap beruniform dengan senyum membenarkan aku masuk.Nampak muda lagi orangnya, mungkin baru lepas SPM dan terus jadi pegawai penjara.
Aku masuk area masjid..cantik juga masjid ni.Aku terus mengambil wudhu' dan masuk dalam ruang sembahyang di dalam masjid.Aku tengok ada 4 orang budak sekolah sedang sembahyang.Aku solat zohor berjemaah dengan durang.Selesai solat kami bersalam-salaman.Sempat bersembang sekejap.Bebudak ni anak pegawai penjara semua Tingkatan 2.Aku tanya tak takut ke tinggal kat kuarters Penjara.
Durang macam nak tergelak dengan soalan aku.Tapi kontrol mgk tengok aku pakai baju batik dah macam Yang Berhormat.Durang jawab apa nak ditakutkan...bapak durang kan warden.
Ye tak ye jugak.
Sebelum balik aku snap pemandangan masjid ni buat kenang-kenangan.Aku meneruskan perjalanan balik ke Tengaroh. Anak-anak menanti kepulangan.

No comments:

Post a Comment